VSA update Jaargang 9, Nr. 3,26 februari 2018
publicatiedatum 26 Feb 2018
VSA update Jaargang 9, Nr. 3,26 februari 2018

VSA kieswijzer (1)
  De verkiezingen komen er aan en u wilt  natuurlijk weten welke partij het best het onderwijs dient in Amsterdam.

Wij willen u graag bij uw keuze helpen, en  hebben daarom de partijen die meedingen naar uw stem, drie vragen gesteld:

1. Wilt u meer scholen die passen bij de bekende echte voorkeuren van  kinderen en hun ouders?
  2.
  3. Wilt u bij de aanmelding kansengelijkheid voor Cito-ophogers?
  4.
  5. Wilt u de centrale loting voor alle kinderen en alle scholen handhaven?

We hopen volgende week alle antwoorden binnen  te hebben en publiceren die zo snel mogelijk zodat u uw stem beter geïnformeerd  kan uitbrengen.

VSA heeft voor u in de verkiezingsprogramma’s  opgezocht welke voornemens de aan de verkiezingen deelnemende partijen met het  onderwijs in Amsterdam hebben. Klik hier  voor de relevante quotes.

VSA kieswijzer (2)
  Minstens zo veelzeggend voor het bepalen van  uw stem is het stemgedrag van de zittende partijen de afgelopen periode. We hebben het even op een rijtje gezet:

Motie nr - omschrijving

VVD

PvdA

Groen-Links

CDA

Partij     vd dieren

Ouderen-partij

RESULTAAT

394 CDA en VVD: bonus voor scholen als alle kinderen in    top 3

395 CDA en VVD: organiseer een scholenmarkt

VERWORPEN

397 CDA en VVD: gebruik term 'loting' om misleiding te    voorkomen (ipv 'matching')

396 VVD en CDA: passende oplossing voor 17 volledig    uitgelote kinderen

VERWORPEN

400 VVD en CDA: oproep passende oplossing voor 17    volledig uitgelote kinderen

401 VVD en CDA: ruimere discretionaire bevoegdheid in    plaatsingssysteem

403 VVD en CDA: extra categorale VWO-school

404 VVD en CDA: aanwezigheid ouders bij proefmatching

AANGENOMEN

495 GroenLinks: onverkort inzet op meer brede scholen

AANGENOMEN

Donderdag 22 februari sprak de  raadscommissie opnieuw over de kernprocedure. Daar bleek dat de bekende échte  voorkeuren van kinderen en hun ouders het nog steeds afleggen tegen politieke  dogma’s. Alleen VVD en CDA willen het huidige aanbod  van voortgezet onderwijs aanpassen conform de wensen van burgers. Oordeel zelf, het debat is terug kijken  via deze link (agendapunt 25 t/m 27 vanaf 47:30).

Steun ons en sluit je aan
  Door uw aanmelding ontvangt u onze nieuwsbrief en onderschrijft u de  doelstelling van VSA: verbeteren en vergroten van het aanbod van  voortgezet onderwijs van voldoende kwaliteit in Amsterdam. U bent dan  onderdeel van een belangrijke actiegroep voor de toekomst van uw kind;  samen staan we sterk! Aanmelden is gratis

Deel deze update met andere ouders
  Elk jaar worden weer nieuwe ouders en kinderen verrast door het  aanbodbeleid van de schoolbesturen. VSA zorgt nu al 8 jaar voor  continuïteit van kennis en de stem van ouders en kinderen. U kunt helpen  door deze update te verspreiden onder de ouders van groep 7 en 8 op de  basisschool van uw kind.

Volg ons op twitter
  Het forum van VSA is de plek waar alle discussie over  het voortgezet onderwijs in Amsterdam samenkomt. Ook schoolbestuurders en  beleidsmakers volgen uw inbreng daar op de voet. U kunt ons volgen op twitter , dan blijft u op de hoogte van het  laatste nieuws rond vrije schoolkeuze.