TIPS VOOR HET KIEZEN VAN EEN SCHOOL
publicatiedatum 24 Feb 2012

Een  kleine handleiding voor het kiezen van een school
Het is zover, de cito- uitslag komt er aan en  dan komt de grote keuze voor een school voor uw kind. Een paar handreikingen van  ouders met ervaring:

• vergis je niet: uitgeloot op school 1 =  uitgeloot op scholen 2 t/m 9 (die zitten echt ook vol na de 1e ronde);
  •
  • oriënteer je dus ook op minder populaire  scholen of goede scholen in minder populaire buurten;
  •
  • actuele inschrijvingscijfers kun je  volgen op de site van de betreffende scholen en op onze site: www.stichtingvsa.nl;
  •
  • bedenk dat een school van 2e  of 3e keus die toevallig wel genoeg plek heeft een zekerder keus kan  zijn;
  •
  • vraag scholen om hun lotingsprotocol, dat  voorkomt verrassingen;
  •
  • deel ervaringen met andere ouders op ons forum;
  •
  • de regels voor inschrijving en alles  daaromheen kun je nalezen in de kernprocedure;
  •
  • er is geen klachtencommissie over de kernprocedure,  maar  klagen kan wel: bij de betreffende  school, bij de gemeente en bij OCO.  Graag altijd cc naar ons;

Onderhandelingen  duren voort
Hoewel de tekorten in het onderwijsaanbod al  een week of zes tot in detail bekend zijn en de brief waarin de wethouder de noodklok luidt ook alweer vier weken: er is nog  steeds geen witte rook. We wachten met spanning af of de scholen met  oplossingen komen. Het is duidelijk dat er behoefte is aan een loods die dit  proces beter gaat sturen.

Help mee VSA te vermenigvuldigen
Als we met  meer ouders zijn, staan we sterker. U kunt meehelpen, bijvoorbeeld door ouders van  uw basisschool, uw kennissenkring, sportvereniging of muziekschool deze update  of deze brief door te  sturen. U kunt ook helpen met leden werven via twitter.

Retweet VSA
Scholen en  gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar  groeiende groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en stuur onze  tweets door naar al uw followers.

Graag wensen  we alle 8e groepers succes met het vinden van een plekje op hun  school van keuze. Hartelijke groet,

Krijn van  Beek
Voorzitter Stichting  Vrije Schoolkeuze Amsterdam