28 april 2011 VSA update Nr. 30
publicatiedatum 28 Apr 2011

Lotingencircus ook dit jaar weer een drama
449 kinderen uitgeloot die op ruim 20 scholen niet meer hoefden aan te kloppen omdat die vol waren. 12 kinderen die twee keer werden uitgeloot; OSVO meldt deze kinderen individueel te begeleiden naar een school Ė ervaringen zeer welkom op stichtingvsa@gmail.com of op ons forum.

De massale lotingen zijn het treurige resultaat van de structurele mismatch in het Amsterdamse Voortgezet Onderwijs. Voor het zoveelste jaar geven ouders en kinderen massaal aan dat ze andere wensen en verwachtingen hebben dan de scholen bieden.

Ouders en kinderen blij met scholen die hun best doen

Is er dan niets veranderd? Dat dan weer wel: in een paar dagen tijd werden 730 kinderen die op de rol stonden voor uitloting er 449 (eerste ronde) en werden 50 kinderen die een tweede keer zouden worden uitgeloot er tenslotte 12. Onder druk van ouders, kinderen, politiek en gemeentebestuur heeft een aantal scholen echt zijn best gedaan om extra plaatsen te maken.

Deze scholen willen we graag even in het zonnetje zetten, ouders en kinderen worden hier echt heel blij van.

Onze helden, scholen die extra plaats hebben gemaakt om niet te loten:

• Cygnus Gymnasium

• Damstede College

• Montessori Lyceum Amsterdam

Totaal zorgden zij ervoor dat 80 kinderen niet uitgeloot werden, maar een plek kregen op de school waar zij zich aangemeld hadden. Hulde en dank voor jullie goede werk!

Vermeldenswaard zijn de volgende scholen die wel hebben geloot maar toch ook hun best hebben gedaan door (enkele) extra plaatsen te maken:

• Amsterdams Lyceum

• Pieter Nieuwland

• IKVO

• Fons Vitae

• Geert Groote

• Hervormd Lyceum Zuid

• Spinoza Lyceum

Samen hebben deze scholen voor 72 kinderen de loting weten te voorkomen. Dank!

Vermeldenswaard zijn de volgende scholen die geen overinschrijving hadden in de eerste ronde, maar daarna wel extra plaatsen maakten om kinderen in de 2e ronden een plek te bieden:

• Bredero College dat ineens een Hyperion produceerde!

• Berlage Lyceum

• Cartesius Lyceum

Dank namens alle kinderen en hun ouders die hierdoor niet door een tweede loting hoefden.

VSA in gesprek met Provincie en Ministerie

In reactie op ons mediationverzoek heeft scheidend gedeputeerde Meerhof gesproken met VSA. Deze week spreekt VSA met ambtenaren van het ministerie van OC&W. We hopen dat onze nadere uitleg ertoe zal leiden dat alle partijen straks om tafel gaan om een einde te maken aan de huidige structurele mismatch tussen vraag en aanbod in Amsterdam.

Denk mee over kernprocedure 2012

VSA zal gevraagd worden input te leveren voor de kernprocedure volgend jaar. Uw ervaringen en ideeŽn hebben we hierbij zeer nodig.

We hebben alvast een paar punten op ons forum gezet (afzender vsa, 25 april, 22:27u). Aanvulling graag op ons forum of op: stichtingvsa@gmail.com.

VSA dankt donateurs!

In antwoord op onze oproep vorige week hebben honderden ouders een bijdrage gestort. Dank, zo kunnen we verder!

Ouders die nog niet hebben gestort, kunnen dat hier alsnog doen.

Volg VSA op Twitter

Scholen en gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar groeiende groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en volg ons op Twitter.

Hartelijke groet, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam