6 april 2011, VSA update Nr. 28
publicatiedatum 06 Apr 2011
Beste  ouders,
Afgelopen  vrijdag eisten we per brief aan alle lotende scholen uitstel van de loting  omdat de scholen nog steeds geen totaaloverzicht hebben van vraag en aanbod op  Amsterdams stedelijk niveau.

Om  precies te zijn: OSVO heeft vorige week alle scholen heeft gevraagd uiterlijk  woensdag 6 april aan te geven of ze nog extra capaciteit kunnen creëren omdat  er tekorten in het aanbod zijn ten opzichte van de vraag. VSA vindt dat je niet  kunt gaan loten als je niet weet of er op jouw school nog extra capaciteit bij  gecreëerd moet worden.

De  scholen vinden dit geen reden tot uitstel van de lotingen.

Uit de reacties op onze brief de opbrengsten:

• er komt een  nieuwe school in noord, voor VWO: Hyperion
  • geen  loting op MLA (23 kinderen minder uitgeloot, onze telling);
  • het  Geert Groote maakt er 1 (één) klas (VMBO-T) bij;
  • IVKO  maakt er per klas 1 (één) plaats bij (3 kinderen minder uitgeloot, onze  telling);

De  scholen hebben duidelijk gemaakt dat ze geen belangstelling hebben hun aanbod aan  te passen aan de wensen van kinderen, dat ze niet meer kinderen willen op  plekken van 1e keus en dat ze nauwelijks initiatief willen nemen voor  de tekorten bij de HAVO en VMBO.

Onze  conclusie is dat een kort geding hier op dit moment niets aan gaat veranderen –  dat het er zelfs toe zou kunnen leiden dat lotingen opnieuw zouden moeten en  dat willen we niemand aandoen. Lees hier  onze conceptdagvaarding.

Om  de scholen in beweging te krijgen, is meer politieke druk en creativiteit nodig.  Precies daarom heeft VSA alle betrokkenen uitgenodigd  voor een mediation.

VSA klaagt kartelgedrag OSVO aan
  VSA  heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse  Mededingingsautoriteit (NMA) tegen de vereniging van schoolbesturen OSVO wegens misbruik van  monopoliemacht. De schoolbesturen hebben samen afgesproken het aanbod krap te  houden. Hierdoor kan de ene helft van de scholen loten, terwijl de andere helft  profiteert van de uitgelote kinderen. Voordelig voor alle scholen, maar wel ten  koste van de kinderen. Lees hier onze  klacht.

Volg VSA op Twitter
Scholen  en gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar groeiende  groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en volg ons op Twitter.

Hartelijke  groet, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam