31 maart 2010 Update 8 Stichting VSA
publicatiedatum 31 Mar 2010
Volgens onze informatie zitten na sluiting van de eerste inschrijvingsronde al 23 onderwijsniveaus op 14 Amsterdamse scholen vol en tellen wij meer dan 500 over-aanmeldingen, een triest record. En dan hebben we nog niet de informatie van alle scholen compleet. Uiterlijk 8 april zullen alle leerlingen gehoord hebben of zij in- of uitgeloot zijn voor hun school van eerste keuze. De eerste loting heeft eerder deze week al plaatsgevonden op het Amsterdams Lyceum waar 58 leerlingen zijn uitgeloot.

Onderstaand 2 berichten die deze week gepubliceerd zijn door het OSVO en de rector van het Amsterdams Lyceum:

·    In een brief aan alle ouders van kinderen in groep 8 in Amsterdam,tonen de schoolbesturen zich tevreden met hun gevoerde beleid. Zij zien in de uitspraak van de rechter in kort geding een bevestiging van hun mogelijkheden om over de ruggen van Amsterdamse kinderen de scholen in de regio te mogen beconcurreren. Er wordt met geen woord gerept over de vraag waar de uitgelote leerlingen nog wel naar toe kunnen gaan.

·    De rector van het Amsterdams Lyceum ziet in het hoge aantal over-aanmeldingen (en dientengevolge uitlotingen) het  bewijs van de kwaliteit van de school. Het Amsterdams Lyceum heeft er dus groot belang bij om de gunstiger voorwaarden voor kinderen van buiten de stad te behouden. In zijn verhaal over de stichting ontbreekt helaas de kern van de zaak, namelijk dat vrijwel alle kinderen van buiten Amsterdam gebruik kunnen maken van een voorrangsregeling maar Amsterdamse kinderen niet. De stichting streeft er naar een einde te maken aan deze ongelijkheid.

In reactie op onze brief aan de wethouder van 16 maart jl. bezweert de woordvoerder van de gemeente dat er plaats genoeg is. Het OSVO en gemeente zeggen deze week te komen met een gezamenlijke lijst van scholen waar nog plek is na de 1e ronde.

Vandaag heeft AT5 in haar nieuwsuitzending aandacht besteed aan deze problematiek, voor de uitzending hierover ‘klik hier’.

Steun VSA
We zijn intussen met bijna 600 bezorgde ouders en we gaan!!
Help mee onze aantallen te vergroten:
-    stuur deze update door aan andere ouders die op de lotingsuitslag wachten, vraag hun zich aan te melden;
-    stuur deze update door aan ouders van kinderen in groep 7 of lager, die de komende jaren met deze materie te maken krijgen;
-    doneer voor de bodemprocedure die we voorbereiden om de kansen voor Amsterdamse kinderen gelijk te trekken;