1e slag verloren
publicatiedatum 08 Mar 2010
1e slag verloren
Afgelopen vrijdag 5 maart heeft de behandeling plaatsgevonden van het kort geding dat de Stichting tegen de scholen en de gemeente had aangespannen. In verband met het spoedeisend karakter van de zaak (aanpassing van de kernprocedure  hetgeen van invloed is op de thans lopende inschrijvingsperiode van middelbare scholen) heeft de rechter vanmiddag al haar vonnis uitgesproken en gepubliceerd.

De rechter  heeft de eis van de Stichting afgewezen (een bevel tot een voorrangsregeling voor Amsterdamse kinderen, ook geldig voor de huidige inschrijvingsperiode). Dit is zeer teleurstellend voor alle Amsterdamse kinderen in groep 8 en hun ouders.

Vervolg: bodemprocedure
Hiermee hebben we een veldslag verloren, maar zeker niet de strijd. Een kort geding vonnis is een tijdelijke maatregel. We zullen de toelichting en motivatie van het vonnis  aandachtig bestuderen en de hiermee opgedane inzichten meenemen in de zogeheten bodemprocedure waarin we een permanent oordeel van de rechter vragen.

We zijn al bezig met de voorbereidingen voor deze bodemprocedure. Uw donatie zal nodig zijn om de kosten hiervoor gedekt te krijgen. Doe mee voor een bedrag dat u de toekomst van uw kind waard vindt! Voor online donatie klik hier http://www.stichtingvsa.nl/doneren.php.

Vervolg: overleg
Intussen zijn we met steeds meer: vandaag zijn we boven de 500 medestanders gekomen. Hoe meer ouders zich aanmelden, hoe sterker we staan. Voor online aanmelden klik hier http://www.stichtingvsa.nl
We zullen ook en opnieuw het overleg zoeken met gemeente en schoolbesturen. Zij kunnen steeds moeilijker negeren dat hier een snel groeiende gemeenschap van ouders zich ernstige zorgen maakt over de toegankelijkheid van voortgezet onderwijs voor Amsterdamse kinderen.

Voor de tekst van het vonnis "klik hier"