Stemwijzer Gemeenteraadsverkiezingen

Op 3 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. In het onderwijsdebat in De Balie op 2 februari hebben we als Stichting VSA onze doelen voorgelegd aan de onderwijswoordvoerders van de belangrijkste politieke partijen in de stad. Onderstaand, naar analogie van een stoplicht, de standpunten van de politieke partijen op de vraag of men vindt dat Amsterdamse kinderen gelijke rechten moeten krijgen als de andere kinderen in de regio en dus voorrang op een plek in hun eigen stad:
Stemwijzer
Lodewijk Asscher (lijsttrekker van de PvdA):

De PvdA verkiest de VO-scholen te steunen in plaats van de Amsterdamse kinderen en verschuilt zich achter de regiofunctie.
sp Maureen van der Pligt (nr 3 op de lijst van de SP):

We vinden dat er een einde moet komen aan de achterstelling van Amsterdamse kinderen, maar zijn niet voor een voorrangsregeling om dat te realiseren…
Fenna Ulichki (nr 3 op de lijst van GroenLinks):

Groenlinks is erg voor buurtscholen, maar wil hier nog even op studeren…. helaas vindt Groenlinks de Amsterdamse kinderen niet belangrijk genoeg om nog iets van zich te laten horen (sinds 2 feb!); niet op stemmen dus!
Marijke Shahsavari-Jansen(nr 2 op de lijst van het CDA):

Ja, voorrang voor Amsterdamse kinderen
Ahu Sahin (nr 4 op de lijst van D66):

Ja, voorrang voor Amsterdamse kinderen
Eric van der Burg (lijsttrekker van de VVD):

Wij zijn het hartgrondig eens met de Stichting VSA en steunen een voorrangsregeling van harte.

Conclusie: Er valt dus wat te kiezen op 3 maart aanstaande. U kunt als ouders in het stemhokje duidelijk maken dat het u ernst is door een partij te kiezen die een eind wil maken aan de achterstelling van kinderen uit Amsterdam.

To: From: