1 februari 2011, VSA update Nr.19
publicatiedatum 01 Feb 2011

Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA) zet zich in voor de keuzevrijheid van kinderen bij de overgang van basis naar voortgezet onderwijs

Voorrangsregels
    Vandaag is de eerste dag van de Cito-toets van uw kind. Voor Amsterdamse kinderen komt de echte stress pas bij de loting voor een school. Kinderen van buiten de stad krijgen overigens nog steeds massaal voorrang. Zie de bijlage aan het eind .

Veel nieuwe reacties op ons forum
    Op het VSA forum  nu alweer een grote rijkdom aan ervaringen, reacties en discussie. Uw bijdrage is zeer welkom!
    Wellicht goed om hier op te merken: VSA wil gewoon dat Amsterdamse kinderen net zoveel kans hebben als kinderen van buiten de stad die hebben nu meer kans. En overigens: als scholen zo graag kinderen van buiten de stad willen aantrekken, laten ze dan eerst zorgen voor voldoende aanbod.

Vraag het uw basisschool
    Deze week sprak VSA met de verenigde bestuurders van het Basisonderwijs. Basisscholen kregen de afgelopen jaren te maken met veel teleurgestelde kinderen en ouders: fijne basisschool, maar waar is plek in het voortgezet onderwijs?
    De basisscholen komen deze week met eigen tellingen om de rammelende prognoses van de middelbare scholen (OSVO) te kunnen corrigeren. U kunt uw basisschool steunen: ga eens met uw bestuurders praten over hun mogelijkheden om het kartel van het voortgezet onderwijs te helpen bewegen.

Onderwijs in de gemeenteraad
    Onderwijsconsumentenorganisatie OCO  was vorige week in de gemeenteraad om de leden bij te praten over de drempels naar het voortgezet onderwijs. OCO vroeg in het bijzonder aandacht voor het feit dat ouders niks te zeggen hebben over het aanbod aan voortgezet onderwijs. Lees hier de hele inspreeknotitie.

VSA in Nieuwsuur
    Deze week zijn opnamen gemaakt voor Nieuwsuur  over de problemen die Amsterdamse kinderen tegenkomen als ze naar het Voortgezet onderwijs willen. De uitzending zal een dezer dagen zijn.

Parool toont de zonnige zijde
    Sommige ouders op ons forum vonden het Parool  wel erg optimistisch in zijn weergave van de schoolkeuzemogelijkheden. In een reactie belooft het Parool ook aandacht aan lotingproblemen te schenken.

Herhaalde oproep NOS: ouders vertellen over  lotingperikelen
    De  NOS wil graag rapporteren over de wonderlijke toestanden voor kinderen in  Amsterdam die naar het voortgezet onderwijs willen. De redactie onderwijs van  de NOS zou graag in contact komen met (ouders van) kinderen die naar het VMBO of de HAVO willen en daar tegen loting aanlopen. Meld u bij ons: stichtingvsa@gmail.com.

Samen staan we sterker
    Het afgelopen jaar heeft bewezen dat we iets kunnen bereiken als we samen veel druk zetten op scholen en gemeente. Zij hebben die druk ook nodig om te weten wat ouders en kinderen eigenlijk belangrijk vinden. Help dus mee, sluit u aan  bij de almaar groeiende groep ouders die willen dat scholen ook voor hun kind werken. Praat mee  met ouders die hetzelfde meemaken als u.
  Hartelijke groeten, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam

Bijlage: een rondje voorrangsregels in de regio  rond Amsterdam

1)     Casparus College (VMBO b en k) Weesp: geen voorrangsregels

2)     Vechtstede College hanteert voor 2011/12 voorrangsregels op woonplaats:

a)     leerlingen uit Weesp, Driemond, Nigtevecht, Muiden, Muiderberg, Abcoude en Nederhorst den Berg die aan de toelatingscriteria voldoen, worden geplaatst;

b)     leerlingen die al een broer of zus op school hebben en aan de criteria voldoen, worden eveneens geplaatst;

c)     bij overaanmelding komt de toelating voor de overige plaatsbare leerlingen via loting tot stand;

3)     Uit de gids inschrijving schooljaar 2011/12 "Van aanmelding naar inschrijving in het VO Zaanstad " Er vindt in Zaanstad een centrale inschrijving plaats zowel voor het

a)     Het Zaanlands Lyceum

b)     Pascal College Zaanstad

i)        De inschrijving staat in eerste instantie open voor leerlingen die in de gemeenten Zaanstad, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en de woonplaats West-Graftdijk, Oost-Graftdijk, Marken Binnen en Starnmeer (Gemeente Graft De Rijp) en de woonplaats De Woude (gemeente Castricum) wonen of daar de basisschool gevolgd hebben.

ii)      In tweede instantie wordt onderzocht op welke scholen nog plaats is voor leerlingen afkomstig uit omliggende gemeenten zoals Uitgeest, Heemskerk en Amsterdam. Geldt voor:

4)     Bernard Nieuwentijt College Monnickendam; geen voorrangs regels

5)     De toelating schooljaar 2011/12 op de VO scholen in Haarlem e.o. kent een wervingsgebied (= de gemeenten waarbinnen de basisscholen staan), te weten:  Castricum, Heemskerk, Uitgeest, Beverwijk, Velsen, Bloemendaal, Zandvoort, Bennebroek, Heemstede, Haarlem, Hillegom, Lisse, de Zilk, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Zaanstad en Wormerland.

6)     Amstelveen College:

a)     We hebben geen criteria

b)     Wij zijn een openbare school

c)     er zijn geen restricties als je in Amsterdam woont

7)     Keizer Karel College:

a)     U woont niet in ons zorggebied.

b)     U krijgt geen voorrang

c)     We raden het u af uw kind bij ons aan te melden....ze komt helemaal onderaan de lijst. Ze maakt geen kans.

8)     Herman Wesseling College:

a)     Kinderen uit Amstelveen gaan voor tenzij broertje/ zusje op school zit.