6 januari 2011, VSA update Nr. 17
publicatiedatum 06 Jan 2011
Worden net zoveel kinderen  uitgeloot als vorig jaar?

Onze  wens voor dit jaar: genoeg plek op scholen waar kinderen naartoe willen!  Gemeente en scholen praten er in elk geval veel over. Maar helaas hebben wij  niet de indruk dat het aanbod dit jaar wel berekend zal zijn op de wensen van  kinderen en hun ouders. Daarom voeren wij actie! <<Lees hier>> onze  brief aan wethouder Asscher om samen Amsterdamse scholen te bewegen meer werk  te maken van hun maatschappelijke opdracht.

Voortgang Juridische Procedure
Stichting  VSA gaat opnieuw naar de rechter. Op dit moment werken we samen met onze  (nieuwe) advocaat aan de eis en onze strategie. Binnenkort meer hierover. U  kunt nu wel alvast doneren,  zodat we dit kunnen betalen.

Zo doet Amstelveen dat
Kinderen  buiten Amsterdam hebben voorrang op scholen in hun omgeving. Amsterdamse  kinderen niet in Amsterdam.
Het Herman Wesselinck College in Amstelveen  bijvoorbeeld toont hier: http://www.hermannwesselinkcollege.nl/agenda/aanmelding2011.php  haar voorrangsregels. Helemaal in lijn met de kernprocedure http://www.swvamstellandmeerlanden.nl/uploads/media/Kernprocedure_2010-2011.pdf , die  daar geldt. Amsterdamse schoolbesturen hebben wel gepraat met Amstelveen, maar zonder  effect.

Oproep NOS: ouders vertellen over  lotingperikelen
De  NOS wil graag rapporteren over de wonderlijke toestanden voor kinderen in  Amsterdam die naar het voortgezet onderwijs willen. De redactie onderwijs van  de NOS zou graag in contact komen met (ouders van) kinderen die naar het VMBO  willen en daar tegen loting aanlopen. Meld u bij ons: stichtingvsa@gmail.com;

Medezeggenschap Basisscholen
Vindt  u dat uw basisschool genoeg doet aan de sprong van uw kind naar het voortgezet  onderwijs? De meeste basisscholen zien dit niet als hun taak. U kunt via uw  medezeggenschapsraad vragen aan uw basisschool om de goede landing van kinderen  in  het vervolgonderwijs in de  doelstellingen op te nemen. (Met dank aan de GMR van Openbaar Onderwijs a/d  Amstel).

Sneeuwbalmethode
Als u ook vindt dat de middelbare scholen wel wat  meer ruimte kunnen maken voor Amsterdamse kinderen, kunt u ons helpen.  Bijvoorbeeld door deze mail door te sturen naar vrienden en kennissen. Of  bijvoorbeeld binnen de voetbalclub. En mensen te vragen zich aan te melden. Zo  worden we alsmaar groter als een sneeuwbal waar tenslotte niemand meer omheen  kan.

Samen staan  we sterker
Het  afgelopen jaar heeft bewezen dat we iets kunnen bereiken als we samen veel druk  zetten op scholen en gemeente. Zij hebben die druk ook nodig om te weten wat ouders  en kinderen eigenlijk belangrijk vinden. Help dus mee:

• meld  u bij ons als u wilt flyeren op uw basisschool: stichtingvsa@gmail.com, U kan hier de flyer downloaden;
  •
  • uw donatie is hard nodig voor de  bodemprocedure die we voorbereiden om de kansen voor Amsterdamse kinderen  gelijk te trekken. NB: Stichting VSA is een ANBI-stichting wat een belastingvoordeel  kan opleveren als u doneert.

Hartelijke  groeten, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam