4 november 2010 'Bijlessen nodig op kunstschool - schoolkeuze wordt steeds meer een loterij' (Parool)
publicatiedatum 08 Nov 2010
Schoolkeuze wordt steeds meer een loterij

De middelbare scholen in Centrum en Zuid krijgen steeds meer te maken met loten. Dit jaar moesten het Gerrit van der Veen en het Spinozalyceum veel kinderen uitloten. Het aantal scholieren dat moet loten, steeg de laatste jaren van 150 tot zeshonderd. De voorspelling van de Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO) is dat gezien de druk op Centrum en Zuid komend schooljaar achthonderd kinderen zullen moeten loten. Het zal dan gaan om scholen als het Barlaeusgymnasium, het Amsterdams Lyceum en het Fons Vitae, die al jaren loten.
De verwachting van het OCO is echter dat straks ook scholen aan de rand van Zuid, zoals het Nicolaaslyceum, tot loting zullen overgaan. Tien jaar geleden begon het loten op de categorale gymnasia. Het breidde zich uit naar de vmbo-t's en havo's. Het Gerrit van der Veen heeft twee jaar een paar kinderenuitgeloot maar moest er dit jaar veertig uitloten.

Noot Stichting VSA: in bovenstaand artikel wordt gesproken over het aantal kinderen dat moet loten. De genoemde aantallen zijn echter  het aantal kinderen die in de eerste lotingsronde zijn uitgeloot en die dus in de tweede ronde op zoek moeten naar een andere school. Het aantal kinderen dat jaarlijks moet loten is een veelvoud van de genoemde aantallen.