13 maart 2010 'Gymnasia minder in trek' (Parool)
publicatiedatum 13 Mar 2010
Hanneloes Pen, Amsterdam - De belangstelling voor het categorale gymnasium is afgenomen. Uit de aanmeldingsronde voor middelbare scholen, die gisteren sloot, blijkt dat vooral de lycea (mavo, havo en vwo) erg in trek zijn.

Bij lycea in Zuid moeten dit jaar ruim 350 leerlingen worden uitgeloot. Het betreft het Spinoza Lyceum (ongeveer 130), het Amsterdams Lyceum (60), het Montessori Lyceum (35), Fons Vitae (80) en de Gerrit van der Veen (50).

De gymnasia het Vossius, het Barleus, het Ignatius en het 4e Gymnasium zullen gezamenlijk ongeveer 2 volle klassen (70 leerlingen) moeten uitloten, een klas minder dan vorig jaar.

Margriet Bosman, conrector van het Barleus: 'Het lijkt dit jaar wat rustiger te zijn.' Bosman denkt dat dit mede komt door het afschaffen van de speciale voorrangsregeling die de gymnasia in het leven hadden geroepen voor kinderen die waren uitgeloot. Die kregen met voorrang plaats op een gymnasium dat nog wel plaats had. Bosman: 'Andere scholen hadden bezwaar tegen de regeling en die hebben we dus maar afgeschaft. We hadden overigens meestal toch geen plaats op onze scholen.'

Het Vossius is van de vier gymnasia het minst in trek. Dat kan nog leerlingen plaatsen. Het 4e Gymnasium is het populairst. Het moet 32 kinderen uitloten.

De loting zal bij de meeste scholen in de eerste week van april geschieden. Het Cygnus Gymnasium in de Watergraafsmeer, dat ruim honderd kinderen heeft ingeschreven, zal niet loten. Het Cygnus zal volgend schooljaar een nieuw gebouw betrekken in de Wibautstraat en neemt alle kinderen aan.

Rector Jos Catau van het Spinoza Lyceum, nu de populairste school in de stad, is blij met de belangstelling: 'Het is fijn dat me niet meer denkt dat het categorale gymnasium de beste school is. Al is het voor ouders en kinderen zuur dat we nu moeten loten.'