10 maart 2010 'Leerling uit regio blijft hier welkom' (Telegraaf)
publicatiedatum 11 Mar 2010
Amsterdam, woensdag 10 maart 2010, door Daphne van Dijk

Het kort geding dat de stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam tegen de gemeente had aangespannen, heeft zij verloren. Een voorrangsregeling voor Amsterdamse leerlingen boven die uit de regio is daarbij van de baan.

De stichting wilde af van de oneerlijke concurrentie tussen Amsterdamse kinderen en die uit de regio; voornamelijk uit Amstelveen. Een kind uit de regio maakt net zoveel kans als een Amsterdamse kind op een plek op een school in de hoofdstad. Maar andersom is er in Amstelveen een voorkeursbeleid voor 'eigen' kinderen ten opzichte van Amsterdamse kinderen.

Zeker bij populaire scholen in de stad waar uiteindelijk moet worden geloot, vermindert hierdoor de kans dat een Amsterdams kind daar terecht kan. 'Een dochter van een bestuurslid woonde om de hoek van het St. Ignatiusgamnasium maar werd uitgeloot terwijl in sommige klassen meer dan de helft van de kinderen van buiten de stad is. Ze zit nu in Oost op het Cygnusgymnasium en moet veel verder fietsen. Zeker in het kader van de verkeersveiligheid is dat niet wenselijk', aldus Kees Jongsma van de stichting Vrije Schoolkeuze.

De heer Veenboer, rector bij het Keizer Karel College in Amstelveen, erkent dat er een postcodebeleid is bij de aanmelding. 'We hebben al jaren te maken met overaanmeldingen. Gedwongen door de grote toestroom, krijgen kinderen uit omringende dorpen voorrang. Amsterdam heeft heel veel scholen voor voortgezet onderwijs. Dat hebben de kinderen uit deze regio niet.'

Ook het Amstelveense Herman Wesselink College kent vanwege overaanmeldingen een voorkeursbeleid voor kinderen uit Amstelveen, zo bevestigt conrector Anneke Velthuijsen.

Kees Jongsma van de stichting Vrije Schoolkeuze: 'Dat is ons hele punt. Als de scholen in randgemeenten dat doen, waarom mogen scholen in Amsterdam dat dan niet doen? We zijn er niet op tegen dat kinderen van buiten de stad hier naar school gaan, we zijn wel voor een eerlijkere verhouding op bepaalde scholen.'

De rechter oordeelde dat er geen aanleiding is om Amsterdamse kinderen voorrang te geven en wees er op dat scholen in de hoofdstad een regiofunctie hebben.

Stichting Vrije Schoolkeuze gaat door met haar strijd. Binnenkort besluit zij of ze in hoger beroep gaat of een bodemprocedure start.