6 maart 2010 Update 5 Stichting VSA
publicatiedatum 06 Mar 2010
Vrijdagmiddag: het Kort Geding. Na alle pogingen tot overleg met de scholen, stonden we gisteren stonden dan voor de rechter. Tientallen ouders waren naar de rechtszaal gekomen en RTV NoordHolland deed verslag van de ontwikkelingen.

Onze advocaat Wouter Pors hield een helder betoog waarin de ongelijke kansen van Amsterdamse kinderen, en de praktische consequenties hiervan, duidelijk tot uitdrukking kwam. De advocaat van de tegenpartij ging vervolgens niet in op dit centrale punt, maar hield vooral een groot pleidooi ter bescherming van de belangen van kinderen van buiten Amsterdam. Geen enkele keer is gesteld dat de scholen en de gemeente zich de belangen van de Amsterdamse kinderen de kinderen dus uit hun eigen gemeente ook aantrekken. De eerdere erkenning van zowel gemeente als schoolbesturen dat Amsterdamse kinderen inderdaad een ongelijk positie hebben, werd nu botweg ontkend. Wel wekte het betoog van de advocaat van schoolbesturen en gemeente consequent de indruk dat zij kinderen uit de regio gewoon veel belangrijker vinden dan kinderen uit Amsterdam, precies de ongelijkheid die we graag recht zouden trekken.

Maandag 15:00u uitspraak.

Steun groeit gestaag
De advocaat van de scholen en de gemeente voerde aan dat de Stichting door ‘slechts’ 400 ouders gesteund wordt (ten opzichte van de 7.000 kinderen die jaarlijks naar de eerste klas van het voorgezet onderwijs in Amsterdam gaan). Blijkbaar vinden ze een sterk groeiende groep van (op dit moment al 473) verontruste en gemobiliseerde ouders  te klein om zich iets van aan te hoeven trekken. Ze lijken het contact met de dagelijkse realiteit op dit punt verloren te hebben. De scholen gedragen zich als regenten die op dit punt geen enkele verantwoording tegenover wie dan ook hoeven af te leggen, en dat terwijl scholen met publieke middelen bekostigd worden.

We worden hoe dan ook steeds sterker en hebben voldoende basis om de komende periode meer actie te ondernemen om scholen en gemeente tot aanpassingen te motiveren/dwingen om de achterstelling van Amsterdamse kinderen op te heffen.

Hoe meer ouders zich aanmelden, hoe sterker we staan. Voor online aanmelden klik hier

Om tot een structurele oplossing te komen moeten we, ongeacht de uitkomst van het kort geding, nog een bodemprocedure voeren. We zijn al bezig met de voorbereidingen hiervoor. We hebben uw donaties hard nodig om de kosten hiervoor gedekt te krijgen. Doe mee voor een bedrag dat u de toekomst van uw kind waard vindt! Voor online donatie klik hier

Flyeren helpt
Verschillende ouders hebben aangeboden op hun basisschool flyers uit te delen van Stichting VSA. Dat helpt enorm. Meld u aan en wij leveren graag de nodige flyers stichtingvsa@gmail.com